پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی ریسک زنجیره تامین در صنعت لوازم خانگی استان تهران با بهره گیری از روش ترکیبی دلفی و تصمیم گیری چند معیاره

قسمتی از متن پایان نامه :

عناصر مدیریت زنجیره تأمین

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مهم­ترین مبحث در مورد اعضاء آن می باشد که اهمیت و بحرانی­ بودن هر عضو در رسیدن به هدف تولید تعیین می­گردد تا در شبکه اندازه ارتباط، مشارکت و همکاری تجاری با آن مشخص گردد. مقصود از اعضاء زنجیره تأمین تمام سازمان­ها و واحدهای اجرایی آن­هاست که در زمینه­های عملیاتی و مدیریتی موجب افزایش ارزش افزوده که در فرایند تجاری شبکه می­شوند و در طراحی و ارائه محصول و ستاده برای بازار و مشتری این شبکه فعالیت می­کنند (لامبرت[1]، 1998: 33).

عنصر اول یعنی مشتریان، عنصر برانگیزاننده می باشد. معمولاً بازاریابی برای تعیین آن چیز که که مشتریان می­خواهند و همین­گونه پیش­بینی مقدار زمان تقاضای مشتری می باشد. طراحی محصول و خدمات با خواسته­های مشتری با قابلیت­ها و توانایی­های عملیاتی منطبق می باشد. پردازش در هر بخش از زنجیره تأمین که انجام گردد، کانون مرکزی هر سازمان می باشد. بخش عمده­ای از پردازش در سازمانی که محصول یا خدمت را برای مشتری نهایی تولید می­کند، صورت می­گیرد و یک جنبه عمده و اصلی این بخش هم برای بخش­های داخلی و هم برای بخش­های خارجی یک زنجیره تأمین برنامه زمان­بندی می باشد (فیض آبادی، 1382: 49-50). عناصر کلیدی مدیریت زنجیره تأمین در جدول زیر اختصار شده می باشد.

جدول 2-  3:  عناصر کلیدی زنجیره تأمین (فیض­آبادی، 1382: 50)

 

پس زنجیره تأمین بایستی برای به حداقل رساندن موجودی طراحی شده و به کیفیت بالا هم در بین تأمین­کنندگان هم در بین مشتریان دست یابد.

تأمین­کنندگان را مشکل می­توان متناسب و کنترل نمود، همین­گونه تعداد کم تأمین­کنندگان می­تواند خطرآفرین باشد، زیرا اگر آن­ها قابل اطمینان نباشند، می­توانند توان رقابتی شرکت را تقلیل دهند، تأمین­کنندگان هم بایستی به سمت رضایت مشتری گرایش داشته باشند و با اهداف یکسان و انتظارات کیفی مشابه اقدام کنند.

برای این که یک شرکت به اهداف استرتژیک خود دست یابد، بایستی عامل نابودی مدیریت زنجیره تأمین – یعنی عدم اطمینان – را کنترل کند. این امر مستلزم شناسایی و درک علل عدم اطمینان، تعیین این که عدم اطمینان چگونه بر سایر فعالیت­ها در بالا و پائین زنجیره تأمین اثر می­گذارد و سپس تنظیم رویه­ها و روش­هایی برای کاهش و یا حذف آن می باشد. هم­چنین زمان تحویل و هزینه معمولاً به وسیله مکان­یابی تحت تأثیر قرار می­گیرد و پشتیبانی، جابه­جایی، انبارکردن مواد را در بر می­گیرد. موفقیت زنجیره تأمین بر کارایی و به موقع بودن بستگی دارد (فیض آبادی، 1382: 49-50).

[1]– Lambert

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. شناسایی عوامل ریسک زنجیره تأمین در بخش صنعت لوازم‌خانگی استان تهران
  2. رتبه‌بندی عوامل ریسک در صنعت لوازم‌خانگی استان تهران
  3. رتبه‌بندی شرکت­های تولیدکننده لوازم‌خانگی استان تهران

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : ارزیابی ریسک زنجیره تامین در صنعت لوازم خانگی استان تهران با بهره گیری از روش ترکیبی دلفی و تصمیم گیری چند معیاره  با فرمت ورد